مدل جدید مراقبت از افراد دیابتی به کاهش بستری شدن بیماران در بیمارستان کمک می‌کند

22 نوامبر 2016- معرفی یک رویکرد جدید برای مراقبت از دیابت سبب کاهش قابل توجه پذیرش بیماران در بیمارستان شده است.

 درمدت پنج سال مدل " مراقبتی  Super Six" موجب کاهش کتواسیدوز دیابتی(DKA) تا 29.5درصد در بیماران منطقه ی جنوب شرقی همپشایر و پورتسموت گردید. بستری شدن در بیمارستان به دلیل رویدادهای هیپوگلایسمیک تا 42 درصد و پذیرش به دلیل وضعیت هایپرگلایسمیک هایپراسمولار(HHS)تا 30 درصد کاهش یافت.

روش جدید مراقبت از بیماران دیابتی توسط گروه CCG[1]برای بهبود سلامت افراد در منطقه‌ی پورتسموت و نواحی اطراف آن تدوین شد، مراقبت گروهی از افراد دیابتی را که قبل از این به عهده‌ی بیمارستان NHS Trustپورتسموت بود، به پزشکان عمومی سپرد.

در این مدل 6 گروه از بیماران که به نام Super Sixشناخته می‌شوند، همچنان تحت مراقبت در بیمارستان قرار گرفتند، این شش گروه که باید تحت مراقبت‌های بسیار تخصصی قرار گیرند، شامل:

·        افراد تحت درمان با پمپ انسولین

·        افراد مبتلا به دیابت که تحت مراقبتهای قبل از زایمان هستند

·        افراد دیابتی که نیاز به مراقبتهای تخصصی پا دارند

·         افراد دیابتی در مرحله‌ی آخر بیماری کلیوی

·        افراد دیابتی با دیابت کنترل نشده و افراد دیابتی نوجوان

·        بیمارانی که برای مدتی در بیمارستان برای درمان، بستری هستند

بقیه‌ی افراد بجز 6 گروه فوق تحت مراقبتهای استاندارد توسط پزشکان عمومی در این منطقه قرار گرفتند. به منظور ارزیابی تأثیرات این پروژه از بیماران و متخصصان مراقبتهای بهداشتی خواسته شد در مورد این رویکرد پرسشنامه‌ ای را تکمیل کنند. متوسط رضایت بیماران از این طرح مراقبتی برابر با 9.5بود و در 96.6درصد از مراقبتها پیشرفت‌هایی مشاهده گردید.

دکتر Partha Karاز بیمارستان پورتسموت NHS Trustکه پیشگام در تدوین این مدل مراقبتی بود گفت: به نظر می رسد این مدل از مراقبت نشان می‌دهد چگونه می توان مراقبتهای دیابتی متفاوتی را ارائه داد، ایده‌ی اولیه‌ی این مدل بسیار ساده بود و از آنجایی منشا گرفت که متخصصان، بیمارستان را محلی برای ارائه ی مراقبتهای بسیار تخصصی و سطح بالا می دانستند و معتقد بودند که خدمات و مراقبتهای معمول و روتین باید در بخش های مراقبت اولیه توسط پزشکان خانواده و عمومی انجام شود.

دکتر karدر ادامه گفت: ما به عنوان یک جامعه در حال کار برای رسیدن به این هدف هستیم ما تصور نمی‌کنیم که این مدل یک مدل کامل و بی نقص است اما این مدل اجرا شده و دارای یک استراتژی هسته‌ای است که در آن گروههای مشابهی از متخصصان در هر دو بخش مراقبتهای استاندارد و سطح  بالا که نیاز به مراقبتهای تخصصی دارند، درحال فعالیت هستند.

اصطلاح "جامعه متخصص دیابت" یک اصلاح کهنه و بی ربط در جائیست که بیماران در سراسر سیستم دیده می‌شوند، بیمارستان تنها بخشی از این جامعه است و این همان چیزی است که مدل مراقبتی ما در تلاش است که آنرا منعکس کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/new-diabetes-model-helps-hospital-admissions-drop-95281567.html

 



[1]Clinical Commissioning Groups